Styrelsemöten 2023
Protokoll
Vi godkände och skrev under den ekonomiska berättelsen från kassören, som skall redovisas för revisorerna och årsmötet.
På tisdagen den 13/2 går ett möte för att bilda ett områdesnätverk av stapeln. Niclas och Mike går dit och representerar styrelsen.
Verksamhetsberättelsen är nu underskriven och klar att behandlas på årsmötet.
Nettan tog på sig att handla förfriskningar till årsmötet.
Styrelseprotokoll 20240212 |
Vi förberedde årsmötet och beslutade att det skall hållas den 27/2-24.
Verksamhetsberättelsen (se den här på höger sida) godkändes, liksom kallelsen till mötet.
Vi fortsätter med vår tradition att hålla ett lotteri med vinster i form av presentkort.
Valberedningen skall sparkas igång.
Vi noterade några punkter att ta upp med Uppsalahem på vårens samråd:
- Bristfällig snöröjning och sandning
- Att containern skall tas bort utan samråd med oss, vilket för oss till den från oss återkommande synpunkten att hyresgästerna (särskilt nyinflyttade) skall undervisas praktiskt om hur man hanterar allmänna utrymmen och resurser.
- Uppsalahems beredskapsplan
Vi utvärderade Kulturkvällen. Vi var mycket nöjda med den.
Årets sista aktivitet blir julmiddagen. Siddhi fick i uppdrag att ordna det på Håmö gård, den 8/12 eller 10/12.
Nettan och Birgitta kommer köpa ut den överblivna maten från Kulturkvällen, som var tänkt till julmiddagen ifall vi valt att laga den själva.
Vi fick de 3000:- vi sökt från Folkrörelsefonden. Niclas tyckte att cateringfirmorna är för dyra. Vi kom fram till att det skulle bli mycket godare och prisvärt om vi, dvs Nettan och Birgitta lagade till maten a la julbord. Just nu hade ICA en drive med billig lax och julskinka, så vi beslöt att redan nästa dag införskaffa detta som en start.
Förslaget till affisch godtogs med ett par mindre ändringar.
Vi planerade Kulturkvällen. Vi hade fått flera anbud från nyckelharpsspelare. Av dom beslutade vi att välja Emelie Waldken. Hon spelar mjukt och har en fin utstrålning.
Vi hade fått nys om en fond där man kan söka pengar till Kulturkvällen. Vi gjorde en ansökan till denna fond, kallad Folkrörelsefonden.
Niclas tog på sig att forska i cateringfirmor för maten till Kulturkvällen.
Styrelseprotokoll 20231007 |
Tre tankar inför Samrådsmötet (3/10):
- Risk för översvämningar där barr och sand täpper till dagvattenbrunnar
- Kritik av snöröjning och sandning inför den kommande vintern
- Hantverkarnas missbruk av våra lokaler
Vi var nöjda med Kräftskivan som lockat många trots dåligt väder. Vi kunde inte ha det utomhus, men stämningen i lokalen var god liksom kräftorna.
Vi diskuterade i vad mån vi skall diskutera anmälningar från folk som inte bor här och kom fram till följande princip: Utomstående är välkomna i mån av plats.
Höstens bostadsmöte beslutade vi skall avhållas den 27 september. Kallelse, vilken vi skall prata om på nästa styrelsemöte den 19/9, skall skickas ut senast en vecka före.
Vi skall ta kontakt med den nye förvaltaren Anton Forsber och föreslå ett samrådsmöte den 3/10.
Vi skall föreslå för bostadsmötet att kulturkvällen blir den 17/11 med tema svensk folkmusik.
Slutligen har vi tagit fram ett förslag till verksamhetsplan för nästa år som bostadsmötet skall ta ställning till och besluta om.
Nu har vi en festlighet till inplanerad. Kräftskivan planerades vad gäller inköp och kallelse.
Vi kom att prata om hantverkarnas bruk av lokalernas toaletter. Lokalansvariga blir inte tillfrågade och ingen städar efteråt. Det gör oss irriterade. Uppsalahem borde upplåta tvättstugornas toaletter till hantverkarna!
Vår förvaltare Maeva Hachem skall sluta och efterträdas av en Anton Forsberg. På fredag skall vi få träffa honom på en rundvandring här på gatan.
Vi planerade den Internationella Festen och fördelade arbetsuppgifter.
Vi beslöt att köpa in en tredje grill, förutom hamburgare och allt som behövs till festen.
Vi beslöt också att anmäla oss till Hyresgästföreningens 100-årskalas i Västerås.
Kompletterande tankar inför Samrådsmötet (9/5):
- Hur går det med det konstverk vi föreslagit - i form av mosaik-svalor - istället för de trasiga keramiklöven, som aldrig blev någon succé och som är borttagna sen flera år tillbaka.
- Det informationsblad UH har delat ut till oss är minst sagt otydligt och i flera fall felaktigt.
- Hur är det med tillstånd för egentillverkade staket?
- Den av UH hävdade likhetsprincipen vad det gäller gemensamma tvättider i hela Gottsunda, liksom postlådorna, stämmer inte - hur kommer det sig?
- Hur går det med laddplatser för elfordon och solceller på taken?
För att inte lokalerna skall missbrukas inför vi en regel om att man helst skall boka en lokal minst två veckor i förväg och att man bara kan boka en gång i taget.
Vi föreslår den 2/9 kl 16 på gård 2 för den planerade kräftskivan
En kort rapport från möte med Stora Förhandlingsdelegationen om dramatiken kring hyresförhandlingarna som slutade något bättre än väntat, när Hyresmarknadskommittén fastslog hyran till 4,4 procent.
Inför Samrådsmötet (9/5 kl 10.30 på gård 2 med rundvandring) hade vi en genomgång av vad vi vill ta upp med Uppsalahem:
- Tvättstugorna - bristande torkmöjligheter och korta tvättider
- En lägenhet på gård 3 har haft skadedjur som gjort åverkan på inredningen. Trots påstötning har Uppsalahem ännu inte åtgärdat detta.
- Soprummen en ständig oreda. Vad blev det av med de elekroniska låsen? Vad blev det med informationen till nya hyresgäster om skötsel av gemensamma utrymmen?
- Hur blir det med staketen och kravet på tillstånd för de egentillverkade stängslen?
- Gångbeläggningen i valvet på gård 1 är skadad av trädrötter
- Vattensamlingen vid källartrappan på gård 1 ej åtgärdad!
- Innerdörren till tvättstugan på gård 1 har fått en stängningsfjäder - varför?
- Målningen på altanerna, som påbörjades förra året, skall väl fortsätta i år. Vi anmärker på hur slarvigt det är gjort hittills
- Målningen på parkeringen är slarvigt gjord och otydlig!
Kallelsen till bostadsmötet är klar och kommer delas ut en vecka före den 25/4.
Vi föreslår, för bostadsmötet, att vi slår ihop den planerade Grillfesten och den Internationella festen och förlägger den till den 12 augusti kl 17
Beträffande lokaluthyrning diskuterade vi att ha en regel om att ha en begränsning i hur frekvent en enskild hyresgäst får låna lokalen. Detta för att förhindra att lokalen blir ockuperad av en enda hyrare.
Vi skall ha bostadsmöte den 25/4 kl 18.30 i lokal 2 och Samrådsmöte med Uppsalahem den 9/5 kl 10.30 - sammolikt på vår gata med rundvandring och inspektion.
I övrigt hade vi oavslutade diskussioner om lokaluthyrningen och huruvida man skall tillåta att ett och samma hushåll skall tillåtas boka upp lokalen vecka för vecka eller inte...samt om vi skall ha en separat grillfest eller slå samman den med Internationella festen som vi gjorde förra året... Diskussionerna fortsätter nästa styrelsemöte och förmodligen på bostadsmötet i april...
Detta var ett kort konstituerande möte där vi fastställde våra styrelseuppdrag.
Kort sagt var det inga ändringar förutom vårt nytillskott, ledamoten Jane Mbeke.
Så här ser styrelsen ut nu:
Ordförande - Siddhi J Sundt (Stora förhandlingsdelegationen)
Vice ordförande - Jean Joulfayan (lokalansvarig gård 2)
Sekreterare - Birgitta Nielsen (lokalansvarig gård 3)
Kassör - Nettan Rosenius (lokalansvarig gård 1)
Ledamot - Mike Ocaya (Stora förhandlingsdelegationen)
Ledamot - Jane Mbeke
Ersättare - Niclas Rosenius
Ersättare - Nicke Eriksson
Ersättare - Layla Joulfayan
Vi samlade ihop namninsamlingen också för att lämna in den till Uppsalahem.